Saturday, October 6, 2012

RAKYAT TERIMA MANFAAT PELABURAN ASING


Setiap pelaburan asing yang diterima oleh kerajaan, limpahan manfaatnya akan dinikmati rakyat.

Jaminan itu diberikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang percaya limpahan itu dapat meningkatkan lagi taraf sosio ekonomi rakyat, terutamanya yang berada di sesebuah kawasan pelaburan itu.

DATUK SERI MOHD NAJIB TUN RAZAK / PERDANA MENTERI.
"Kerajaan akan mempertimbangkan bagaimana pelaburan yang diterima ini dapat memberi limpahan manfaat kepada rakyat. Manfaat dari segi peluang pekerjaan, perniagaan, peningkatan taraf sosio ekonomi dan tanggungjawab sosial korporat kepada rakyat setempat".

Perdana Menteri yang berada di Terengganu hari ini - merasmikan Majlis Pecah Tanah Loji Bio-Metionina dan Tiokimia Bersepadu di Taman Biopolimer, Kerteh.

Projek bernilai dua bilion ringgit ini terletak atas tapak seluas 70 hektar.

Ia usahasama antara C.J Cheiljedang dari Korea dan platform biokimia Arkema dari Perancis, yang bakal beroperasi pada Disember tahun depan.

Projek bioteknologi pertama di dunia ini menggunakan proses penapisan dalam menghasilkan l-metionina, sejenis asid amino yang biasa digunakan dalam pembuatan makanan haiwan.

Loji ini diunjurkan mampu menjana pendapatan negara kasar 11.1 bilion ringgit menjelang 2020 dan 20 bilion ringgit dari segi nilai jualan.

Taman Biopolimer Kertih antara projek penting di wilayah ekonomi pantai timur.

No comments: