Sunday, January 16, 2011

Lagi Bayi Dibuang

Program kesedaran menangani kes buang bayi yang diadakan tidak cukup untuk menimbulkan keinsafan kepada mereka yang terbabit. Hari ini satu lagi mayat bayi ditemui di dalam tong sampah.

Kejadian berlaku di Flet Seri Kelantan, Sentul di ibu negara. Mayat bayi istimewa perempuan ini dipercayai dilahirkan 24 jam lalu dan dibuang sejurus dilahirkan. Bayi malang yang sumbing bibirnya ditemui dibungkus kain batik sekitar jam 10.15 malam semalam oleh seorang lelaki yang mengutip barangan lusuh.

Lelaki berkenaan yang curiga bungkusan kain batik itu mempunyai kesan darah, terus membukanya. Terkejut dengan penemuannya, dia terus memaklumkan kepada polis. Uri bayi masih belum dipotong, selain ada kesan lebam di bahagian kaki dan perut. Turut ditemui bungkusan pakaian yang juga mempunyai kesan darah dipercayai milik ibu bayi ini.

Pusat perubatan swasta, klinik, pengamal perubatan tradisional atau individu yang mempunyai maklumat kejadian ini diminta menghubungi polis. Mayat bayi berkenaan dihantar ke Hospital Kuala Lumpur, HKL, untuk bedah siasat.

No comments: